Rehberlik

rehberlik_head

Okul İklimi

Okullarda verilen eğitimin yaşam becerisine dönüşmesinin temel şartı, zannedildiği gibi, müfredatın içindekiler değil okul ikliminin öğrenciye kazandırdıklarıdır. Çünkü insanı hayatın akışı içerisinde güçlü kılan asıl unsurlar yani kendine güven, eleştirel bakış, sosyal ilişkilerde başarı, herhangi bir sportif sanatsal ya da kültürel alana ilgi gibi temel beceriler, öğrencilerin okul ikliminden kazandıklarıyla mümkündür. Bu durumda, okulda iyi bir rüzgâr estirebilmenin, yaşanılası ve sevilesi bir hava oluşturabilmenin, özgün ve eleştirel bir zemine oturabilmenin ancak olumlu ve sürdürülebilir bir okul iklimiyle mümkün olduğunu düşünüyorum.

Öte yandan eğitimin bir sosyal sorumluluk olduğunu düşünürsek olumlu bir okul iklimi yaratmak hem ciddi zorlukları barındırır hem de bir zorunluluktur. Neden sosyal sorumluluk? Çünkü her öğrenci, toplumsal yapının sonsuz ilişkiler boşluğuna doğru gönderilmiş ya da fırlatılmış bir bumerang gibidir. O, bir gün dönüp dolaşıp bize geri gelecektir. Ama geri geldiğinde nasıl olmasını istiyoruz? Bir takım etik ilkeleri benimsemiş, öz güveni yerinde, topluma ve mesleğine karşı duyarlı, belirli ilkeleri olan, çevreye ve topluma hassas davranan, düşünen ve sorgulayan bir birey olarak geri gelmesini istiyorsak tüm eğitimciler olarak üstümüze düşenin en iyisini yapmak zorundayız. Tüm bunları sağlayabilmenin en iyi yollarından biri olumlu ve sürdürülebilir bir okul iklimi yaratmaktır. Bütün sorun burada. Yarattığımız okul ikliminden geçen öğrenciler “yarın” yetişkin bireyler olduklarında biz onları nasıl görmek istiyoruz. Eğitimi bir sosyal sorumluluk meselesi haline dönüştüren şey işte budur.

Sonuç olarak gelişime önem veren, olumlu ve sürdürülebilir bir okul ikliminin yaratıldığı ve yaşatıldığı okullarda öğrenciler kendilerini güvende hisseder, özverili çalışırlar, kendilerini okullarına ait hissederler, okula severek gelirler, okulda ve hayatta mutlu olmayı bilirler, keşfetmenin hazzını yaşarlar ve öğrenmenin verdiği neşeyle dolarlar. Fazla mı hayalî oldu? Öyleyse tüm güzel çiçeklerin önce birer tohum olduğunu hatırlamak gerekir.

Yücel NADİROĞLU

EgeBilim Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehber Öğrt.